Site Meter
140930_wizz_Dubai banner_728x90_stat1008

Why should anyone help Whitney Port raise $50,000 for her NYFW show?

By  |  0 Comments

Whitney Port, reality TV star and designer behind Whitney Eve, is asking her fans for $50,000 in donations via crowd-funding site IndieGoGo to stage a runway show at New York Fashion Week’s Spring/Summer 2013 edition, and you can help her do that by pledging as little as a dollar (about AED 4).

تطلب ويتني بورت، نجمة تليفزيون الواقع والمصممة لـ ويتني إيف، من معجبيها جمع تبرعات بقيمة 50.000 دولار عبر موقع التبرع الجماعي IndieGoGo لبناء منصة عرض في أسبوع الموضة في نيويورك في ربيع / صيف 2013، يمكنكم مساعدتها في ذلك عن طريق التبرع ولو بدولار واحد (حوالي 4 دراهم).

ولكن تواجه بورت استجابة إعلامية ناقدة لذلك العمل الدعائي.. ونحن لا يمكننا القول أننا نختلف مع جميع من كتب عن طلبها المساعدة من معجبيها لإطلاق مجموعتها في مركز لنكولن.

 أولًا، كما أشار الكثيرون، فإن إقامة منصة عرض بالإضافة إلى جميع المصروفات المتعلقة بها مثل – المكياج والمكان وطاقم العمل والعلاقات العامة – هي مصروفات أساسية لعمل علامة تجارية للأزياء، وهي تدير ذلك العمل وعلى دراية به كما يجب على المرء أن يقوم بالإنفاق على العمل كي يتوسع فيه. فلماذا تطلب من الناس المال لمساعدتها في العلامة التجارية الخاصة بها؟ فهل سوف تعطي نسبة من الأرباح مقابل تلك التبرعات؟

حسنًا، من الواضح أن الإجابة لا، وإلا كانت أسمتها “اكتتاب” بدلًا من جمع تبرعات. ولكنها سوف تقوم بأشياء مثل توجيه الشكر للمتبرعين عبر موقع التواصل الاجتماعي  تويتر أو الاشارة إليهم على موقع الفيسبوك وكذلك ستمنحهم مقاعد في الصف الأمامي في عرضها الخاص في أسبوع الموضة في نيويورك، إذا ما ساهموا في أي من باقات التبرع التي حددتها.

بالتأكيد، “هي تقوم بشيء لم يحدث من قبل: أول عرض أزياء في أسبوع الموضة في نيويورك يتم دعمه من المعجبين” وفقًا لصفحة حملتها على موقع IndieGoGo. ولكن ربما يكون طلب المال من المعجبين لترويج وزيادة عملك، بدلًا من توجيه الدعم لعمل خيري– والله يعلم أن هناك الكثير من الجمعيات الخيرية المحتاجة للعون في كل مكان – لا يعتبر فكرة عبقرية لم يفكر بها أحدٌ من قبل.

إذا ما كان هناك من يحق له طلب تمويل عرض أزياء، فهم بصراحة المصممين الذين يكافحون ويمنحون حقهم  في ملكية التصاميم للشركات الرأسمالية الجشعة التي لا تهتم بتدمير علامة تجارية إذا ما كان ذلك يعني زيادة أرباحها. ما الذي يجعل بورت، التي تمتلك برنامج تليفزيون واقع مربح وصفقة لتأليف كتاب وعلامة تجارية رائجة للتصميم وصافي ثروة تقدر بنحو 3.5 مليون دولار، تستحق هذا الدعم أكثر من هؤلاء المصممين، الذين يحتاجون بالفعل للمال من أجل تنظيم عروضهم الخاصة وإشهار علاماتهم التجارية وتصميماتهم الخاصة؟

وهذا فيديو لويتني بورت تثرثر فيه عن إمكانية تغيير الحياة عن طريق عمل عرض الأزياء الخاص بك، كما تحلم هي، وكيف ستكون مجموعتها لربيع 2013 “ظريفة” على حد تعبيرها!. إننا نأسف، ولكن إذا ما كنا سنساعد مصمم ما عن طريق إعطائه أو إعطائها المال، فسوف نختار من يهدف إلى شيء أكثر قليلًا من مجرد عرض وإنتاج مجموعة “ظريفة”….

لقد جمعت حملة Whitney Port’s IndieGoGo حتى كتابة هذه السطور ما قيمته 3.016 دولار. ونتعجب حقا كيف أن حملتها لم تتصرف بصورة أسرع لإعادة التفكير في الأمر برمته بعد هذا المبلغ. ولكن إذا كنا نعرف أي شيء عن العمل في مجال الدعاية، فإن الدعاية السيئة هي أن تظل تقوم بالدعاية نفسها بعد تلقي ردود فعل سلبية.

But Port is facing critical media response over this publicity stunt, and we can’t say we disagree with what everyone has been writing about her plea for fan subsidy in order to show her collection at Lincoln Center.

First of all, as many have pointed out, staging a catwalk show, together with all the expenses involved in putting one together – makeup, venue, casting, PR – is a standard business expense for a designer label. She’s running a business, and one must spend to generate and expand any business. Why is she asking for people’s money to grow her own fashion brand? Is she giving away equity in exchange for donations?

Well, apparently not, otherwise she would have called it an IPO instead of asking for donations. But she’s going to do stuff ranging from thanking you on Twitter, mentioning you on Facebook and giving you a front row seat at her NYFW show, if your contribution falls into any of the donation packages she’s outlined.

Sure, she’s “doing something that’s never been done before: the first-ever fan-supported fashion show at fashion week in New York,” according to her IndieGoGo campaign page. But perhaps asking people for their money to grow a business, rather than something that’s actually charitable – God knows we don’t have enough charities out there – isn’t such a bright idea that nobody else had really considered doing it.

If anyone has the right to do a socially funded fashion show, it’s the struggling designers who are giving away ownership stakes to greedy capitalists who wouldn’t think twice about ruining a brand if it meant raising the bottom line. What makes Port, who’s had a lucrative reality TV career, a book deal, an operational designer label, and an estimated net worth of $3.5 million a more deserving candidate than these designers, who actually need money to organise their own show and get their brand and designs known?

Here’s a video of Whitney Port babbling something about the life-changing potential of doing your own runway show and how “cute” her Spring 2013 collection is going to be. We’re sorry, but if we were to help out a designer and give him or her our money, we’re going to choose someone who’s aiming for something a little more ambitious than a “cute” collection.

Whitney Port’s IndieGoGo campaign has amassed a total of $3,016 as we write this. Honestly, we’re surprised her camp hasn’t acted fast enough to rethink the whole thing. But if we know anything about the way publicists work, it’s bad publicity is still publicity.

Leave a Reply